Vad ingår?

BRF Kvarnhjulet har ett gruppavtal för internet, TV och telefoni via Bahnhof. TV-sändningarna sköts av underleverantören Sappa. I gruppavtalet ingår följande:

  • Internetanslutning med en hastighet på 1000/1000 mbit/s.
  • Router från Huawei DG8245W2.
  • En digitalbox för TV-sändningar från Sappa Dilog DCH-810.
  • TV-paket från Sappa: Gruppavtalet heter Sappa Mer där 19 kanaler ingår.
  • Abonnemang och telefonadapter som möjliggör upp till fyra telefoner till samma telefonnummer.

Observera att både router och TV-box tillhör föreningen, du som boende äger inte router eller TV-box. Du får alltså inte ta den med dig om du flyttar. Om du tar med dig routern vid utflytt kommer du att faktureras 995 kronor. Om du tar med dig TV-boxen faktureras du 1095 kronor.

IT-skåp

I de flesta bostäderna finns IT-skåpet placerad i klädkammaren eller i hallen bredvid el-centralen. I IT-skåpet finns en panel med numrerade uttag, en så kallad patchpanel. I din patchpanel bestämmer du själv vilken funktion nätverksuttagen i respektive rum ska ha. TV-anslutningen måste kopplas in i port LAN4 på routern. Om du har mer än en TV-apparat och vill koppla in flera TV-apparater, hör av dig till Bahnhof support så hjälper de dig med detta.


Första gången du ansluter

När du för första gången kopplar upp dig mot routern behöver du registrera en kundbild för dig. Öppna en webbläsare och gå till https://dhcp.bahnhof.net och klicka på "jag vill registrera mig som ny kund". Fyll i dina uppgifter och du ska inom 20 minuter ha anslutning till internet.

När du har kopplat in routern och du har en internetanslutning behöver du koppla in din Dilog TV-box på port LAN4 i routern. När denna är inkopplad behöver du registrera din box på https://www.sappa.se/aktivera och fylla i dina uppgifter. Kortnumret står på kortet som sitter i TV-boxen. Utrustnings-ID hittar du på undersidan av boxen.

Om du får ett felmeddelande om att det redan finns en kundbild registrerad på den informationen som du har matat in, kontakta antingen Bahnhof eller Sappa support för mer hjälp. Beskriv att du är nyinflyttad så hjälper de dig.


Vanliga frågor

TV-sändningarna fungerar inte
TV-sändningarna fungerar bara om du kopplar in TV-boxen på port LAN4. Denna port är dedikerad till TV-sändningar. Om du har fler TV-boxar och vill använda fler portar för TV-sändningar, hör av er till Bahnhof så kan deras support hjälpa er med det. Se sektionen Felsökning och Support för mer information.

Min anslutning är långsammare än 1000 mbit, varför?
Genom att göra ett test på www.bredbandskollen.se kan du se ungefär hur snabb anslutning du har. Ofta kommer detta att visa under 1000 mbit. Om du kopplar upp dig på WiFi så kommer anslutningen alltid att vara långsammare än vad som står i avtalet. Detta kan bero på en mängd olika anledningar, så som

  • Avståndet mellan router och enheten du ansluter med
  • Materialet i väggarna mellan router och enheten du ansluter med
  • Din telefon/dator/padda klarar inte av högre hastigheter
  • En mikrovågsugn är igång någonstans i närheten
  • WiFi-signalen från routrar hos andra boende
  • Annan orsak

Om du står i köket och kommer upp i ca 250 mbit på ett avtal med 1000 mbit, hade detta motsvarat ca 25 mbit på ett avtal som bara har 100 mbit. För att verkligen testa din anslutning behöver du ansluta en dator som klarar av 1000 mbit eller mer med en nätverkskabel, stänga av WiFi, och sedan köra ett hastighetstest. Om detta hamnar över 900 mbit anses det vara fullgott. Om du ansluter din dator med nätverkskabel och ändå får ett lågt resultat, hör av dig till både styrelsen och Bahnhof för felsökning.

Vad är skillnaden på 5 GHz och 2.4 GHz?
Räckvidd och hastighet. 5 GHz har kortare räckvidd men kommer ofta upp i snabbare hastigheter. 2.4 GHz har längre räckvidd men kommer inte alltid upp i samma hastigheter. Ju längre bort från routern du är, desto mer rekommenderas det att du använder 2.4 GHz, och tvärtom.

Hur byter jag namn eller lösenord på mitt WiFi
Alla inställningar för ditt nätverk gör du via administrationssidan på din router.

Hur kommer jag åt administrationssidan för min router?
När du är inloggad på nätverket, öppna en webbläsare och gå till 192.168.1.1. Du behöver kontakta styrelsen med din MAC-adress på routern för att få ut lösenordet. Varje router har ett unikt lösenord och har alltså ingen factory default.


Felsökning och Support

Problem med internet eller telefoni?

Innan ni kontaktar Bahnhof Support är det bra att genomföra följande felsökning.

  1. Koppla bort enheten från nätverket och anslut den igen. Löste det problemet?
  2. Starta om datorn/telefonen/paddan och prova igen. Löste det problemet?
  3. Starta om routern genom att stänga av den på power-knappen på baksidan, vänta 30 sekunder, och starta den igen. Löste det problemet?

Problem med TV-sändningarna?
Innan ni kontaktar Sappa Support är det bra att genomföra följande felsökning.

  1. Kolla att TV-boxen är ansluten via port LAN4 på routern.
  2. Koppla ur nätverkssladden från TV-boxen och koppla in den igen. Löste det problemet?
  3. Starta om TV-boxen genom att stänga av den på knappen på TV-boxen och sedan slå på den igen. Löste det problemet?
  4. Starta om routern genom att stänga av den på power-knappen på baksidan, vänta 30 sekunder, och starta den igen. Löste det problemet?

Kontaktuppgifter

Bahnhof Support
Telefonsupport: 010-510 00 00
Direkttelefon för BRF support: 010-510 30 19
Chatt-support: Logga in på mina sidor på https://www.bahnhof.se
Mail:

Sappa Support
Telefonsupport: 0774-444 744
Mail: