Nyheter

Driftstörning avhjälpt och svar på vanliga frågor

Driftstörning

Under morgonen och lunchen idag har det varit driftstörningar i anslutningen till internet. Bahnhofs tekniker har varit ute och konstaterat att det varit en fiber-plugg som varit defekt. Denna är nu bytt och vi har verifierat att anslutningen är tillbaka och stabil, både för internet och TV. Vi ber om ursäkt för att detta har orsakat problem för boende och hoppas att det nu ska vara avhjälpt.

 

Bytet till Bahnhof

I onsdags eftermiddag kopplades internet- och telefoni-anslutningen om från Telia till Bahnhof, samt TV till Sappa. De flesta som hämtat ut sin utrustning har lyckats koppla upp sig. Här kommer en sammanställning på vanliga frågor som inkommit till styrelsen.

Varför svarar ni inte på Facebook-gruppen?
Facebook-gruppen är en inofficiell grupp för medlemmarna i föreningen. Det är inte en kontaktyta till styrelsen, något som även står i gruppens beskrivning. Om ni har frågor till styrelsen, ta dessa via och om ni har frågor gällande internet, TV och telefoni kontakta om kontakten med Bahnhof och Sappa inte fungerar.

 

Internetanslutning

Jag kommer inte åt internet
När du kopplar in routern behöver du vänta i upp till 20 minuter tills lamporna för Power och WAN slutar blinka (steg 2 i manualen). Efter detta kan du öppna en webbläsare och du ska tas till inloggningssidan. Om det inte händer, prova att gå till https://dhcp.bahnhof.se och om det inte fungerar ber vi dig kontakta Bahnhofs support.

Det står att jag behöver kundnummer, var hittar jag det?
Precis under på samma sida finns en sektion som heter ”Vänligen observera”. Under denna hittar du ”jag vill registrera mig som ny kund”, klicka på denna och fyll i dina uppgifter för att få tillgång till dina kunduppgifter hos Bahnhof.

Jag har redan kopplat in en gammal router och registrerat mig som kund, hur gör jag nu när jag bytt till den nya routern?
På samma sätt som tidigare: öppna en webbläsare och du ska bli tagen direkt till inloggningssidan. Om du inte hamnar där automatiskt kan du gå till adressen https://dhcp.bahnhof.net och sedan logga in med det kundnummer och lösenord som du fick när du gjorde detta första gången.  

 

Telefoni

Telefonanslutningen fungerar inte
Du måste först registrera dig som kund hos Bahnhof. Se sektionen ”internetanslutning” för mer information.

Jag har registrerat mig men telefonen fungerar inte/upptaget-ton hörs
Om du har flyttat ditt telefonnummer nyligen ber vi dig kontakta Bahnhofs support och kolla om flytten har gått igenom.

Var skickar jag blanketten för att flytta nuvarande nummer till Bahnhof?
Till alternativt posta den till följande adress:

Bahnhof AB
Box 930
781 29 Borlänge

 

TV

Jag kan inte se på TV
Du måste först registrera dig som kund hos Bahnhof. Se sektionen ”internetanslutning” för mer information. Efter detta kan du följa instruktionerna som medföljde Sappas TV-box.

TV-anslutningen hackar/ljudet stannar/bilden fryser
Detta berodde på tidigare driftstörningar. Om du fortfarande inte har stabil anslutning ber vi dig kontakta Sappas support.

Jag vill koppla in flera TV-boxar
Routern är inställd på att tillåta TV-anslutning via port 4. Om du vill använda flera TV-boxar behöver du låsa upp fler portar för TV-anslutning. Du kan göra detta genom att kontakta Bahnhofs support då de kan hjälpa till att ställa om routern från deras sida. Efter detta kommer routern att ställas tillbaka till ursprungliga inställningar och du kan då använda TV på de portar du bett Bahnhof att öppna.

 

Med vänlig hälsning,
Styrelsen BRF Kvarnhjulet