Nyheter

Cykelförråd

Inför vårens städdag 2020 så ska vi ta tag i cykelförråden.

Cyklar som inte används kommer att flyttas ner i garagets cykelförråd, där det finns gått om plats.

Vi ber alla sätta en lapp på cyklar  som ni ansvarar för med lägenhetsnummer. Dom som inte har ett lägenhetsnummer senast inför vårens städdag 2020  kommer att flyttas ner i garaget.

Där kommer dom att få stå i ett år  innan dom avlägsnas.

Det kommer också att sättas upp anslag om detta i varje entré i våra hus 5,7 och 13.

Med vänlig hälsning

Styrelsen

Bostadsrättsföreningen Kvarnhjulet

 

 

Driftstörning

Under morgonen och lunchen idag har det varit driftstörningar i anslutningen till internet. Bahnhofs tekniker har varit ute och konstaterat att det varit en fiber-plugg som varit defekt. Denna är nu bytt och vi har verifierat att anslutningen är tillbaka och stabil, både för internet och TV. Vi ber om ursäkt för att detta har orsakat problem för boende och hoppas att det nu ska vara avhjälpt.

 

Bytet till Bahnhof

I onsdags eftermiddag kopplades internet- och telefoni-anslutningen om från Telia till Bahnhof, samt TV till Sappa. De flesta som hämtat ut sin utrustning har lyckats koppla upp sig. Här kommer en sammanställning på vanliga frågor som inkommit till styrelsen.

Varför svarar ni inte på Facebook-gruppen?
Facebook-gruppen är en inofficiell grupp för medlemmarna i föreningen. Det är inte en kontaktyta till styrelsen, något som även står i gruppens beskrivning. Om ni har frågor till styrelsen, ta dessa via och om ni har frågor gällande internet, TV och telefoni kontakta om kontakten med Bahnhof och Sappa inte fungerar.

 

Internetanslutning

Jag kommer inte åt internet
När du kopplar in routern behöver du vänta i upp till 20 minuter tills lamporna för Power och WAN slutar blinka (steg 2 i manualen). Efter detta kan du öppna en webbläsare och du ska tas till inloggningssidan. Om det inte händer, prova att gå till https://dhcp.bahnhof.se och om det inte fungerar ber vi dig kontakta Bahnhofs support.

Det står att jag behöver kundnummer, var hittar jag det?
Precis under på samma sida finns en sektion som heter ”Vänligen observera”. Under denna hittar du ”jag vill registrera mig som ny kund”, klicka på denna och fyll i dina uppgifter för att få tillgång till dina kunduppgifter hos Bahnhof.

Jag har redan kopplat in en gammal router och registrerat mig som kund, hur gör jag nu när jag bytt till den nya routern?
På samma sätt som tidigare: öppna en webbläsare och du ska bli tagen direkt till inloggningssidan. Om du inte hamnar där automatiskt kan du gå till adressen https://dhcp.bahnhof.net och sedan logga in med det kundnummer och lösenord som du fick när du gjorde detta första gången.  

 

Telefoni

Telefonanslutningen fungerar inte
Du måste först registrera dig som kund hos Bahnhof. Se sektionen ”internetanslutning” för mer information.

Jag har registrerat mig men telefonen fungerar inte/upptaget-ton hörs
Om du har flyttat ditt telefonnummer nyligen ber vi dig kontakta Bahnhofs support och kolla om flytten har gått igenom.

Var skickar jag blanketten för att flytta nuvarande nummer till Bahnhof?
Till alternativt posta den till följande adress:

Bahnhof AB
Box 930
781 29 Borlänge

 

TV

Jag kan inte se på TV
Du måste först registrera dig som kund hos Bahnhof. Se sektionen ”internetanslutning” för mer information. Efter detta kan du följa instruktionerna som medföljde Sappas TV-box.

TV-anslutningen hackar/ljudet stannar/bilden fryser
Detta berodde på tidigare driftstörningar. Om du fortfarande inte har stabil anslutning ber vi dig kontakta Sappas support.

Jag vill koppla in flera TV-boxar
Routern är inställd på att tillåta TV-anslutning via port 4. Om du vill använda flera TV-boxar behöver du låsa upp fler portar för TV-anslutning. Du kan göra detta genom att kontakta Bahnhofs support då de kan hjälpa till att ställa om routern från deras sida. Efter detta kommer routern att ställas tillbaka till ursprungliga inställningar och du kan då använda TV på de portar du bett Bahnhof att öppna.

 

Med vänlig hälsning,
Styrelsen BRF Kvarnhjulet

Den 1a augusti kommer BRF Kvarnhjulets internetleverantör bytas från Telia till Bahnhof. Styrelsen har fattat det här beslutet eftersom det innebär en snabbare anslutning till ett lägre pris. På stämman dök det upp en del funderingar kring detta byte och den här artikeln ska försöka ge svar på alla frågor. En detaljerad beskrivning av bytet kan du hitta här.

Bakgrund

Varför byter vi bort från Telia?
Styrelsen försöker hela tiden se hur vi kan förbättra föreningen för alla boende. Under 2018 och 2019 tog vi in offerter från 7 konkurrenter till Telia och konstaterade att alla utom en var både billigare och erbjöd samtidigt 10 gånger snabbare hastighet.

Varför väljer vi Bahnhof?
Av alla leverantörer som vi frågade hade Bahnhof det bästa erbjudandet sett till pris, tjänster och deras fokus på personlig integritet och säkerhet online.

Vad är skillnaden mellan det vi har idag då?
Här är en jämförelse mellan dagens och Bahnhofs erbjudande.

Sammanfattningsvis så blir det både snabbare och vi sparar 600 kronor per hushåll och år. Alla lägenheter kommer att få en ny router och TV-box gratis. Det kommer dessutom även att ingå en VPN-tjänst som hjälper dig att skydda din integritet när du är online. För mer information om vad en VPN-tjänst är, se här för svenska och här för engelska.

Tidslinje

När byter vi?
1a augusti 2019

Vad händer nu?
Styrelsen pratar redan nu med Bahnhof och planerar tillsammans med dem det förarbete som behövs för nya kablar. Under sommaren kommer nya routrar och TV-boxar komma till styrelsen som kommer att börja delas ut till boende inför bytet.

Behöver jag göra något?
Om du inte har lagt till några TV-paket eller använder den fasta telefonen behöver du inte göra något. Se Frågor och Svar för mer information.

Frågor och svar

Vad händer om jag inte byter router före 1a augusti?
Din gamla router kommer fortsätta att fungera för internetanslutning. Om du använder din TV och telefon så kommer dessa inte att fungera förrän du bytt till den nya routern och TV-boxen.

Hur ska jag byta router och TV-box? Behöver jag göra något mer?
Inför sommaren så kommer det att läggas upp en guide på hemsidan om hur du gör bytet. Magne Von Sohlberg kommer även att hjälpa de som behöver på vissa utsatta tider. Om du behöver hjälp utöver detta kan hjälp begäras från Bahnhof för 495 till 890 kronor i timmen (495 kronor dagtid, och 890 kronor på kvällar och helger). 

Vad gör jag med den router och TV-box jag har idag?
Den gamla routern och TV-boxen kommer inte att användas längre, så du kan antingen behålla de om du vill eller göra dig av med dem.

Vad är det för router och TV-box vi kommer att byta till?
Routern är en Huawei DG8245w2 och TV-boxen är en Dilog DIP701. Båda dessa tillhör lägenhet, det är alltså ingenting som du äger själv.

Jag har lagt till TV-paket utöver det som ingår i avgiften. Behöver jag säga upp dessa?
Ja, om du har lagt till egna paket hos Telia måste du själv säga upp dessa.

Vilka kanaler kommer att ingå?
Sappa Mer är ett gruppavtal som bara bostadsrättsföreningar får tillgång till och finns inte på deras hemsida. Se den detaljerade beskrivningen för en lista över de kanaler som ingår.

Det finns kanaler som jag vill titta på men som inte finns med i Sappa Mer. Hur kan jag titta på dessa?
Sappa har många olika TV-paket, bland annat ett som heter Sappa Fem där du kan välja fem valfria kanaler från ett stort utbud. Läs mer på https://sappa.se/tv/kanalpaket

Kan jag titta på Sappa i min telefon eller padda?
Gruppavtal i Sappa är främst för din TV i hemmet. Sappa är medvetna om att det finns ett stort intresse att ha Sappa Play även inom gruppavtal. I dagsläget finns det bara en förening av alla Sappas kunder som har fått Sappa Play godkänt och utrullat hos de boende. I dagsläget kommer inte Sappa Play för paddor eller telefoner att ingå. Styrelsen kommer att uppdatera detta när mer information inkommer.

Kan jag behålla mitt telefonnummer?
Ja, och om du flyttar ditt telefonnummer innan sista oktober så är det gratis. Använd denna ansökningsblankett för att flytta ditt telefonnummer.

Jag ska flytta snart, får jag ta med mig router och TV-box?
Nej. På samma sätt som att till kyl och frys tillhör lägenheten så tillhör även router och TV-boxen lägenheten. Om du tar med dig dessa kommer du att få en faktura på kostnaden att ersätta utrustningen.

Jag känner mig lite osäker inför detta
Om du har några övriga frågor och funderingar får du gärna kontakta så ska vi hjälpa dig så gott vi kan!

Eftersom postfacken på Karen Blixens gata 7 är trasiga efter inbrottet i helgen, kan posten förstås inte levereras dit. Postnord och Citymail är underrättade om situationen och delar inte ut någon post innan situationen är åtgärdad. Det är fortfarande oklart hur lång tid det kommer att ta att återställa postfacken, men självklart är det prioriterat hos Teknikförvaltning. Vi undersöker också möjliga alternativ med säkrare/kraftigare boxar.

För er som har behov av att få er post under tiden arbetet med återställandet pågår gäller att hämta posten på nedanstående adresser i Ulvsunda. Legitimation krävs.

  • PostNord, Ekbacksvägen 24; öppet 8.30–10 och 15–18
  • Citymail, Ekbacksvägen 26; öppet 7–9. Övriga tider ring 0771–406040 för besked om huruvida personal finns inne.

Om du inte kollade ditt postfack i fredags finns en chans att du har post liggande i styrelserummet. Hör i så fall av dig så kollar vi upp det.